Tijdens ons Rondje Zuid-Amerika hebben we mooi en minder mooie dingen gezien en meegemaakt. Hieronder wat lijstjes (in willekeurige volgorde);
Hoogtepunten (geografisch):
- Iguazu watervallen (Arg)
- Pantanal (Bra)
- Meren gebied (Bol)
- Wilde westen rond Tupiza (Bol)
- Valle de Luna (Arg)
- Peninsula Valdes (Arg)
Hoogtepunten (rijden):
- 4×4 op Ilhabela (Bra)
- Che Guevara route (Bol)
- Van Camargo naar Tarija (shortcut) (Bol)
- Van Tupiza naar SanPablo (Bol)
- Merenroute (van San Cristobal via de meren naar Chili) (Bol)
Hoogtepunten (mensen):
- Broeders van Huijbergen in Caceres (Bra)
- Harry en Dirk in Sucre (Bol)
- Medereizigers w.o. Dirk & Marieken, Annemiek, Daphne&Karin, Jules&Seraina, Rüdi&Diana, Tom&Janet
Hoogtepunten (kamperen):
- Op een erf bij Cananeia (Bra)
- La Vispera, Samaipata (Bol)
- Wild op route Tupiza (Bol)
- Posada do Peralto, Bonito (Bra)
- Wijngoed Carinae, Mendoza (Arg)
- Playa Pardales, Valdes (Arg)
Hoogtepunten (eten)
- Buenos Aires: Bife de chorizo bij Parilla del Plata
- Colonia Witmarsum: de geconfijte gans van Zélia
- Ilhabela, de gegrilde vis bij Piedras do Sino
- Sucre, El Florin
- Vele bakkertjes in Bra, Bol en Arg!
Blij met:
- laptop, e-readers, iPod, Garmin
- kleine camera, ook film
- bustent=top
- Spaans (pocito)
- Lonelyplanets & info reizigers
- Edelrid allesbrander, poly gasfles en wasbak Ortlieb
Pluspunten Bra, Bol en Arg
- + overal lavanderia’s (in 1 dag je was klaar)
- + communicatiemogelijkheden (Internet, WIFI)
- + eten kopen
- + diesel goedkoop (van 0,38 in Bol tot 1 Euro in Bra)
- + nergens onveilig gevoeld, niets gebeurd
- + vriendelijke mensen (ook in Bolivia), zelfs politie en douane
- + relatief goedkoop, vooral Bolivia
- + in Arg: veel campings
- + benzinestations: vaak WIFI en schone toiletten
Minpunten Bra, Bol en Arg
- Lange afstanden Bra en Arg
- inklaren BA belachelijk duur
- vies sanitair campings Arg
- Bra relatief duur
- Weinig campings, lastig wildkamperen (Bra)
GPS kaarten
Met hulp van de GPS-expert zijn we heel wat wijzer geworden over GPS navigatie.
Wat GPS kaarten betreft, dat moet je even bij elkaar sprokkelen:
– Argentinië en Chili: Proyecto Mapear. Hier staat een Engelse handleiding:http://www.proyectomapear.com.ar/eng_tutorial/index.htm Gewoon volgen en downloaden. Als je daarna Mapsource opent, dan staat de kaart erin.
– Brazilië: http://www.tracksource.org.br helemaal in het Spaans, maar volg Downloads de Mapas en kies dan voor de PC download. Wel eerst aanmelden, zodat je kunt inloggen. Ook hier verschijnt na de procedure de kaart in Mapsource, waarna je de kaart kunt verplaatsen naar je Garmin.
– Peru: Perut, http://www.perut.org, ook hier eerst aanmelden, Descargas = downloads
– Bolivia: www.bolirut.com is nog niet in de lucht. Volgens http://www.horizonsunlimited.com/ is er hier een goede GPS kaart te vinden: http://viajerosmapas.com/actualiza.htm#descargas of hierhttp://www.gps.com.ar/ Heb ik zelf nog niet geprobeerd.
– Ecuador: http://server4.foros.net/proyectoecuador.html
Verschepen naar Zuid-Amerika:
Onze verscheping van Antwerpen naar Buenos Aires hebben we uiteindelijk geregeld metMafratours. Manfred Franz is agent voor Grimaldi en bijzonder servicegericht. In het hele proces blijft het lastig om te bepalen wat waar is en wat niet. Blijven doorvragen is de enige manier om het (iets) te begrijpen.
Stap 1: We hebben contact opgenomen met Mafratours en die heeft een offerte gemaakt voor de verscheping en het inklaren in Antwerpen. Je maakt zelf met Grimaldi in Antwerpen een afspraak om de auto langs te brengen. Wij konden aanwezig zijn bij het verzegelen van de container en hebben zegelnummer en container gefotografeerd. Bij thuiskomst lag er al een bevestiging van Grimaldi met de nummers. Fluitje van een cent. Het schip is te volgen via www.marinetraffic.com
Stap 2: Het is de bedoeling dat je zelf de Bill of Lading ontvangt en meeneemt naar Zuid-Amerika. Bij ons ging dat fout en kwam het document niet op tijd bij ons aan. Uiteindelijk is het goedgekomen en heeft buurman Ton het origineel naar Grimaldi Antwerpen verstuurd. Zij hebben toen Grimaldi BA opdracht gegeven een nieuwe BL te printen. De BL is een essentieel en zeer belangrijk document.
Stap 3: Bij een agent in BA een offerte aanvragen voor het inklaren van de container (customs clearance). We kregen via Mafratours de namen van 2 agenten. Beide vertelden ons dat het niet mogelijk is het zelf te doen en dat het duur of zelfs niet meer toegestaan is om de container in de haven te openen. Wat hier wel of niet van waar is, is niet na te gaan. We weten wel dat motorrijders het vaak wel zelf doen en gebruik maken van de hulp van Sandra van Dakarmotos in BA. Vanwege de problemen met de BL zijn we met Weber Internacional in zee gegaan, op aanraden van Mafratours. Hier begint het schimmige gedeelte. De kosten voor haven, douane, transport e.d. zijn enorm en in Dollars.
Stap 4: Weber gaat met de originele BL (met jouw handtekening) naar Grimaldi om een rekening te voldoen. Er moet wel een borg geregeld zijn voor de container. Hier staat Weber garant voor en je tekent op de BL dat je de container overdraagt aan Weber. Vervolgens betaal je het complete bedrag op de Proforma Invoice van Weber (in Euro’s, Dollars of Pesos) en krijgt een recu. De definitieve afrekening volgt wanneer alle facturen binnen zijn. Hier zitten ook facturen bij in US$ waarbij de douane zelf bepaalt wat de wisselkoers is. Aangezien wij geen Dollars konden krijgen, zijn we dus overgeleverd aan deze wisselkoers. Voor bedragen, mail ons even…..
Stap 5: De container moet door de douane geverifieerd worden (Verficacíon). Dit gebeurt pas wanneer het schip de haven weer heeft verlaten. Op zondag wordt niet gewerkt en er zijn meestal 24 uur nodig om het schip te ontladen en laden. Daarna is de douane pas genegen een afspraak te maken. wordt vervolgd….
WA-verzekering Zuid-Amerika
In Argentinië is een WA-verzekering verplicht. Je kunt proberen om een Europese verzekering te laten zien, maar wij hebben er voor gekozen bij Allianz in BA een verzekering te regelen voor Argentinië, Brazilië, Uruguay, Paraguay, Chili en Bolvia. Dit kost ons voor 6 maanden AR$1390. We hebben van te voren e-mail contact gehad met Pablo Hernán Bruno, Ejecutivo de Cuentas, Allianz Argentina Cia. De Seg. S.A., Adres: Corrientes 299, Tel. : +54 (011) 4320-9085, e-mail: pablo.bruno@allianz.com.ar Hij spreekt Engels en het was heel snel voor elkaar (ene dag erheen, andere dag de polis en betalen).
Ho(s)tels:
Buenos Aires: Ayres Poteños Tango Suites , Chacabuco 615 – San Telmo, Te. / Phone: +54 11 43070802, www.tangohotel.com.ar klein hotel met tango thema, kamers met alles erop en eraan voor 50 Euro p.n., restaurantjes in de buurt, wel oordoppen in ’s nachts.
Hoi Joost en marijke,
Fijn dat jullie wat informatie geven over het hoe en wat over het verschepen van een auto naar BA.
Ik neem aan dat jullie een super reis hebben gehad?
Een vriend van me en ik zijn hetzelfde van plan maar lopen een beetje vast op hoe we alles moeten of kunnen regelen. Kunnen jullie ons misschien wat meer informatie geven over wat het jullie ongeveer heeft gekost om jullie auto te verschepen en in BA van de boot te krijgen. Dit zou ons al een heel stuk verder helpen met het maken van ons budget.
Onze dank is al zeer groot en we hopen jullie nog vaker wat vraagjes te mogen stellen 🙂
Groetjes van 2 wereld ontdekkers