Moche, Chimu en andere resten

2Dsc_4634_28 juni. Na de ontdekking dat het schijfje met foto´s niet meer bruikbaar was, heb ik des te fanatieker in   Trujillo nog wat foto´s gemaakt. En ik ben er achter dat er ´disk recovery Dsc_4640_2software´ bestaat, dus dat ga ik thuis maar eens proberen. Trujillo is een koloniale stad met veel houten balkonnetjes en ijzer traliewerk. Verder is het net als iedere Peruaanse stad vol, druk en lawaaierig.

29 juni. Vandaag gaan we op weg naar Huanchaco, een vissersplaatsje, maar eerst naar Chan Chan. Chan Chan was eens de hoofdstad van het Chimu-rijk dat zich uitstrekte van Santiago in Chili tot de Peruaanse grens met Ecuador. De Chimu heerste van 850 tot 1470 AD. Chan Chan beslaat een gebied van 28 vierkante kilometer groot. Er woonde in de hoogtijdagen 60000 mensen en de tempels bevatte veel keramiek, goude en zilver. Daarna hebben de Inca´s er nogal huisgehouden en de Spanjaarden hebben alle kostbaarheden geroofd. De stad was helkemaal opgetrokken van adobe Dsc_4644_2(stenen van modder met stenen en stro) en de regens (El Niño) hebben dan ook veel vernietigd. Nu is alleen het Tschudi complex gedeeltelijk opgegraven en gerestuareerd. Let wel er is nauwelijks geld en het is enorm dus er is eigenlijk maar een Dsc_4654_2heel klein gedeelte te zien, maar wel indrukwekkend! Hte Tschudi complex was geen tempel maar een administratief centrum waar vanuit het hele rijk vanalles werd verzameld, van goud tot groente en fruit. Door middel van prachtige  reliefs werd aangegeven wat waar werd bewaard. Ook was een enorm plein waar de koning de spulen kreeg overhandig. De grootte van dit alles is moeilijk te beschrijven en te fotograferen. Als we afscheid nemen van de gids besluiten we toch naar Chiclayo door te rijden (het noorden). Het weer aan de kust geeft weinig zin in strand want het is vooraal ´s ochtends mistig en fris. Rond 2 uur zijn we in Chiclayo en vinden de stad maar niks. Dan maar gelijk door naar Lambayque waar het mooiste museum van Peru staat, de landelijke tros: Museo Tumbas reales de Sipán. Het is een bijzonder modern museum dat volgepakt is met Moche Dsc_4660_2 goud. De Moche was een volk dat heerste van 100 tot 800 AD. En van hun koningen was de Heer van Sipan. Toen er allerhande voorwerpen op de zwarte markt verschenen en zelfs bij Sotheby´s raakte een plaatselijke archeoloog argwanend en begon voorzichtif rond te vragen. Onder een enorme heuvel (die erg lijkt op alle aneder heuvel in de omgeving) bleken drie enorme piramides schuil te gaan van diverse niveaus. Omdat alles hier van adobe is zijn de pyramides door de jaren heen afgesleten. Rovers hadden alleen de bovenste legen leeggehaald. Walter Alva zocht dieper en werd meesterlijk beloond. Ze vonden het graf van de heer avn Sipan. Deze meneer werd begraven samen met een aantal anderen (vrouwen, jongeren en dieren) onder 11 lagen van gouden sieraden kleding, kralen kragen en nog veel meer. Op de website van het museum krijg je een beetje een idee maar vooral de artikelen met foto´s in de National Geographic zijn erg indrukwekkend. Enigszins beduusd komen we er weer uit. In de buurt vinden we geen leuk hotel en verder nara het Noorden willen we toch eigenlijk niet, de afstanden zijn te groot. We draaien dus om en rijden op een andere manier Chiclayo binnen. Dat ziet er ineens veel beter uit! We checken in in Hotel Santa Victoria en gaan de stad in. We eten een lekker pizzaatje met een taartje en koffie toe.

30 juni. Na het lezen van de Lonely Planet en het bestuderen van de kaart besluiten we naar Cajamarca teDsc_4685_2 gaan. Cajamarca is een redelijke stad 170 km van de kust het binnenland in. DeDsc_4680_2 kust is lelijk en mistig; de bergen bevallen ons veel beter. Door een lange vallei met veel fruit, rijst en mais rijden we omhoog over een pas naar Cajamarca. De weg is redelijk geasfalteerd en afgezien van wat  suicidale buschauffeurs, taxi´s en wat flinke  brandstoftransporten in colonne valt de drukte best mee. Cajamarca doet gelijk vriendelijk aan. Veel lantaarntjes en koloniale gebouwen en twee prachtige kerken. . We checken in in Hostal Portada del Sol, een oud-koloniaal hoteletje. ´s Avonds eten we in een leeg restaurant (zoals zo vaak in dit gringo-loze gebied).

Zondag 1 juli. In het hotel brand ik nog snel wat foto´s op CD en we vertrekken richtibg Los baños del Inca´s. In dit plaatsje ten oosten van Cajamarca was ooit de Inca koning Atahualpa gelegerd toen hij naar Cajamarca werd gelokt door de Spanjaard Pizarro. Voor zijn vrijlating liet Atahualpa enorme hoeveelheden goud en zilver uit zijn rijk komen, maar Pizarro vermoordde hem desalniettemein. Vlak bij dit plaatsje ligt Hacienda San Antonio en daar wilen we gaan kijken. De rit er naar toe valt echter niet mee. Uitgerekend nu is er een wedstrijd voor rolstoelen van Cajamarca naar Los baños. De agentes fluiten onverbiddelijk. We sluipen achter wat micro-busjes aan en uiteindelijk lukt het ons er te komen. Uiteraard is de hacienda geheel leeg, maar als we de bungalow zien met open haard enDsc_4674_2_1 queen-size bed (1.80 bij 2.50 m!) gaan we om (al is het voor 50 dollar per nacht). Het weer is fantastisch en we willen hier graag even blijven om te relaxen. ´s Middags gaan we naar Los baños del Inca. Het duurt even voordat we door hebben hoe het werkt maar de servicio Imperial is heerlijk. We krijgen een eigen schoongeboend groot bad waar we zelf het hete water in kunnen laten lopen. We moeten er wel even op wachten maar dat is het zeker waard!  ¨s Avonds ontmoeten we ene kletsgrage Amerikaanse in de hacienda en eten met z´n tweetjes (in een lege zaal). Daarna ontsteekt Joost het haardvuur in onze kamer!

2 juli. Na een laat ontbijt lezen we wat in de felle zon. Tot onze schrik komt de mevrouw van Portada del Sol met een taxi en beweert dat we niet betaald hebben. Joost weet zeker van wel maar kan het niet bewijzen. We betalen dus (nog een keer?) en ze vertrekt. ´s Middags bezoeken we een ongewoon moderne shoppingmall. Ik bel met Jaap en Jacomien en we eten een hamburgertje. En dan geef ik me over aan Alejandro. Alejandro is een typische kapper. In het zwart met gecoifeerd haar, geepileerde wenkbrauwen en zebra-stijl nagels. Hij behoeft geen aaanwijzingen en meet mij een hip kapsel aan (dat verdacht veel lijkt op wat hij net bij zijn assistente heeft geknipt, ha, ha). Ik ben zeer tevreden in ieder geval! In de stad parkeren we de autoi bij een cochera en hangen wat op de plaza. Daarna eten we uitstekend bij Las Tullpas (joost eet weer eens cuy=cavia). In het donker vinden we de weg terug en is het weer tijd voor een haardvuur!

3 juli. Vandaag maken we een ritje richting Celendin. Tot onze verbazing is het eerste stuj perfect geasfalteerd. Zodra het off-road wordt moeten we wel terug want dat is te heftig. De omgeving is Dsc_4688_2_1 prachtig. We eten langs de weg en op de terugweg gaan we weer naar de baden. Wat is het leven toch zwaar! ´s Avonds eten we in het hotel en ondanks dat we het hebben aangekondigd, moet de kok gehaald worden. Als ik erna nog een toetje wil kan dat niet meer want de kok is al gevlogen!

4 juli. Vandaag gaan we terug naar de kust. Door de vallei rijden we in het zonnetje. Een heerlijke rit. Inmiddel hebben we zo´n 8 CDs aanboord (per stuk 50 cent) die hetDsc_4689_2  leven een stuk aangenamer maken. Rond 3 uur komen we in Huanchaco aan, een klein vissersplaatjes vlak boven Trujillo. Nu schijnt de zon en ziet het er zeer aantrekkelijk uit om hier te blijven. We vinden een heerlijk hotel met uitzicht op zee (Hostal Huankarute). We drinken een biertje op het terras in de felle zon. Er zit een groep Amerkinaas jongeren die archeologisch veldwerk doen, maar daar hebben we verder weining last van. ´s Avonds eten we boven verwachting erg goed vis (Corvina bij Kero). Wat is het leven zwaar!

5 juli. Helaas is het vandaag bewolkt. We maken een strandwandeling maar dat is van korte duuDsc_4715_2Dsc_4698_2r. De vissers komen binnen en dat is heerlijk om naar te kijken. Die vissers zitten op hun knieën op rieten 1-persoonsbootjes die ze voortpeddelen met een stuk bamboe. Als ze terugkomen zitten ze vol met krabben. Een prachtig gezicht. We kijken zo lang dat het tijd wordt om te lunchen: vis met een biertje gaat er wel in! ´s Dsc_4704_2_1 Middags lezen we heerlijk in de zon en proberen alvast wat hotelletjes in Cuso te regelen (maar dat valt niet mee want daar is het hooooog seizoen). ´s Avonds eten we bescheiden en slapen weer uitermate vroeg en lekker!

Dsc_4718_2_1Dsc_4711_2_1  6 juli. We beseffen dat we ons een dag vergist hebben en dus blijven we nog een dag langer hier. We hebben echt een kalender nodig om de datum en de dag te weten. We gaan echetr wel wat doen! Eerst regelen we nog het e.e.a. in Cuso en Nazca. Vervolgens gaan we met een routebeschrijving op pad naar de tempel van de maan (Huaca de la luna), een Moche tempel. Ook deze tempel (net als Sipan) is pas in de jaren 90 opengemaakt door archeologen (en al eerder ontdekt door rovers). Als we er aankomeDsc_4730_2n worden we eerst getrakteerd op een goede videofilm in het Engels over de Moche Dsc_4737_2beschavin en alle monumenten langs de Peruaanse kust. Vervolgens gaan we op pad met een Engelstalige gids. De tempel hangt van menselijke offers aan elkaar dus het verhaal is wat bloedig. De tempel bestaat uit 5 lagen waarvan de bovenste vernietigd is door de Spanjaarden. Ze zijn nu gesponsord door de Dsc_4740_2plaatselijke bierbrouwer (Backus) de diverse lagen aan het blootleggen. Er zijn hele mooi felgekleurde reliefs te zien. De kleuren zijn alleen blootgelegd en beschermd en niet gerestaureerd. Als we bij de plaza komen is de grootte enorm en worden de diverse lagen 1 vor 1 blootgelegd. Ook de omvang van deze tempel is moeilijk te bschrijven en te vangen in foto´s. Vorig jaar kwamen hier 97000 bezoekers waarvan 633 Nederlanders! Terug in Huanchaco maken we een lekkere strandwandeling, zon zit er vandaag niet in. Als voorsporong op ons 7 jarig jubileum morgen nemen we een piña colada en een lekker stuk gegrild vlees.

7 juli. Vandaag op 7-7-07 zijn we 7 jaar bij elkaar. Alles is vandaag in het teken van ons jubileum, ha, ha. Om 10 uur rijden we weg op weg naar het zuiden. Rond 12 uur komen we in Chimbote aan en lukt het ons om een bedrag in dollars over te maken naar een touroperator in Nazca voor een hotel daar en een rondvlucht over de Nazca lines. Het rijden is saai langs de kust, weer droge woestijnachtige stukken en kale bergen. Rond 16.00 uur komen we in Barranca aan. en checken in hotel Chavin in. We trekken nog steeds bekijks want hier zijn niet of nauwelijks niet-Peruanen te zien. Joost  gaat voor de gelegeheid naar de kapper (voor 1 Euro en nog goed ook!) en ´s avonds eten we uistekend bij de plaatselijke chifa (chinees) waar we onder het genot van eend met oestersaus naar de wedstrijd Chili-Brazilie kijken (1-6). We worden nog wel even van ons eten gehouden door een Canadese die met haar man en 4 dochters 3 weken (!) in Barranca verblijft (bij de plaatselijke dominee). Ik kan het niet laten op te merken dat er nog zoveel te zien is in Peru. Het blijkt overigens de goede chifa te zijn, want als we de zaak verlaten zit íe bomvol.

8 juli. Vandaag een grote dag: Noor komt aan! We gaan vroeg richting Lima en met navigatie- en rijkunst weten we om 11.30 bij Mami Panchita aan te komen (hostal). Ik begin direct met dit lange verhaal en Joost leest de nederlandse kranten bij. Om 3 uur staan we al op hget vliegveld. Dsc_4744_2Het duurt behoorlijk lang voordat er passagioers uitkomen en Joost vraagt aan een stewardess waar zijn dochter blijft. Ze hebben haar overgedragen aan het grondpersoneel en komt er zo aan. Eindelijk verschijnt ze dan ! Alles is goed gegaan en we pakken een taxi naar het hostal. Na wat bijpraten doen we nog wat inkopen en eten bij het plaatselijke kippenrestaurant. Vanaf nu zijn we met z´n drieën en het is gelijk gezellig. Morgen gaan we met de auto naar het Zuiden (Pisco en Nazca). Wordt vervolgd!

Liefs, Joost, Marijke en Noor!