8. Armenië I: Een heerlijk intermezzo

Op 25 juli steken we dus zowel de grens van Georgië als de grens met Armenië over. De formaliteiten duren niet erg lang, behave het betalen van de importbelasting voor de auto in Armenië. Bij de grens raak ik aan de praat met een Rus uit Socchi die zijn tienerzoon Armenië en Georgie wil laten zien. Hij laat duidelijk blijken niet al te veel op te hebben met de regering en trouwens: “the government is not the people”! Wel heeft hij problemen om bij zijn geld te komen onderweg; zn pasjes werken niet al te best meer. De weg na de grens in Armenië is niet al te best en ik let even niet op zodat we de afslag naar Lake Arpi missen. Dan maar een verderop. Ai, op de kaart staat Highway H-66 aangegeven, maar het is meer een opgedroogd modderpad met diepe kuilen en veel bypasses (stukken om de officiële weg heen. Het is een vreselijk stuk en we besluiten dan maar neer te strijken bij de eerste de beste plakje, een soort picknickplaats naast een khachkar (kruissteen). We staan er prima en de temperatuur is aangenaam. Voorbijgangers zwaaien vriendelijk. De volgende dag maken we een wandeling door de nabijgelegen weilanden en komen diverse kuddes langs. We rijden verder naar de eerste stad, Gyumri, waar we bij een sim-kaart scoren bij een prima winkel van Viva-MTS. De dames spreken Engels en helpen ons supersnel. We lopen nog een rondje door het stadje, maar het is warm en dus gaan we ergens lekker lunchen. We rijden nog een stuk en vinden een plekje bij een kerk. Wat we al gelezen hadden, alle voorbijrijdende auto’s toeteren 3x! Blijkbaar een soort wees-ge-groetje. ’s Avonds komen er wat jongeren bij elkaar die gezellig muziek luisteren, maar veel last hebben we er niet van. Eigenlijk hebben we zin om direct naar Sandra van Camping 3Gs door te rijden, waar we Esaï en Carla met de kids gaan ontmoeten. De weg wordt gelukkig veel beter en we rijden door een dor landschap richting Yerevan. Onderweg wassen we de auto met wat hulp, omdat we de automaat niet helemaal begrijpen (wat is zeep en wat is water?). Het Armeens is niet te lezen en ook de camera functie van Google translate kan niet overweg met de sierlijke Armeense tekens. In het oosten van Yerevan schijnt een goede truck-garage te zitten en daar willen we nog even langs voor een kleine beurt. Het is even zoeken. De dame bij de receptie spreekt Engels, maar ze hebben te kampen met stroomuitval al de hele morgen en dus kunnen ze nu niets voor ons doen. Bovendien hebben ze waarschijnlijk de juiste filters niet. Omdat we er toch langsrijden gaan we dan naar de Mercedes garage, midden in de stad. Daar worden we vriendelijk ontvangen en maken ze direct duidelijk dat we onze reservefilter moeten gebruiken, omdat ze die niet hebben. De geschatte rekening is behoorlijk hoog en al snel zien we dat ze er peperdure olie in willen gooien, da’s niet nodig! Het duurt even en dus gaan we in de naastgelegen ‘mall’ wat eten en de tijd doorbrengen. Veel hippe winkels met veel personeel, maar weinig bezoekers. In Armenië is het prijsniveau behoorlijk hoog geworden merken we ook bij inkopen doen. Dat kan de gewone bevolking echt niet betalen. Aan het einde van de middag is het klaar en de monteur kan met moeite de Chef rijden. Eigenlijk hadden we dit niet moeten doen en naar een eenvoudige truck-garage moeten gaan. Nou ja, het is klaar. We doen nog wat boodschappen in een mooi ‘Yerevan City’ supermarkt en rijden naar Goght. De weg is prachtig geasfalteerd en er zijn heel wat winkeltjes bijgekomen sinds 2016. We worden hartelijk ontvangen door Sandra en Marty (die we voor het eerst zien) en ze leinden ons direct rond. Sinds we er waren in 2016 is de Bed&Breakfast en camping enorm uitgebreid: 2 terrassen voor campers, ruim plaats voor tenten, 5 keukens met alles er op en er aan en natuurlijk een heerlijk zwembad. Het is echt prachtig geworden! Het is goed druk en dus moeten we even aan de kant van het nieuwe terras staan. We bestellen wat eten bij de naastgelegen bbq-tent en eten gezellig samen. Donderdag kletsen we wat met andere reizigers en bekijken andere auto’s en trucks, altijd leuk. ’s Middags gaat Sandra inkopen doen en ik mag met haar mee. Tjee, dat werd een hele kruistocht van 4 uur en 2 volle karren. Er is blijkbaar veel nodig om een b&b en camping te runnen, erg leuk om eens te ervaren. Bij een lokale wandeling moeten we bij een familie koffie drinken en abrikozen eten.

Vrijdag rommelen we nog wat aan, draaien wat wasjes en regelen een taxi om ’s avonds bij verrassing Esaï en Carla af te halen van het vliegveld. We zetten de wekker om 2.30uur en lezen dan dat ze de aansluiting in Wenen hebben gemist. Dat is balen! We bellen Sandra, die de taxi afbesteld. We verzetten de auto naar de mooiste plek op het nieuwe terras met uitzicht over de prachtige vallei. Ik schrijf mn blog en werk wat aan de foto’s. Nu vliegen ze van Wenen via Parijs naar Yerevan en dat lijkt goed te gaan. We rijden met een taxi om 23.30 uur naar het vliegveld. De vlucht landt nagenoeg op tijd om 1 uur, maar het duurtt nog ruim een uur voordat we ze zien verschijnen. Geweldige natuurlijk om elkaar weer te zien! De kinderen hebben goed geslapen in het vliegtuig, dus spelen lekker met opa terwijl Esaï de auto regelt. Om half 3 kunnen we eindelijk weg, nadat de SIXT medewerker de ingeparkeerd huurauto heeft weten te bevrijden. Esaï krijgt gelijk de vuurdoop en mag met mijn aanwijzingen ’s nachts dwars door Yerevan rijden. Om half 4 zijn we eindelijk in Goght en verwelkomt Sandra de gasten. We slapen lekker uit en ontbijten samen. Even bijkomen aan het zwembad en ’s avonds bestellen we lekker bbq bij de buurman. De dagen daarna bezoeken we samen het klooster van Khor Virap, het klooster van Geghard, dat deels uit de rotsen in gehakt, de tempel van Garni en de Symphony of Stones (bijzondere basaltrotsen). We hangen veel rond het zwembad waar de kinders zich vermaken met opa. Ook samen lunchen en eten komen op het grote terras. We hebben een heerlijke week! Joost haalt op een avond de bijzondere fles port van broer Paul tevoorschijn. Samen met wat heerlijke kazen maken we die meester met een tafel vol reizigers. Supergezellig. We maken ook kennis met Annelouc en Bart die een gestalde Landcruiser 80 uit de stalling komen ophalen. Inmiddels hebben zich twee straathonden op de camping gemeld en die houden met hun geblaf veel gasten wakker. De kleinste, een pup nog, is te schattig en iedereen vergeeft ’s ochtends al het geblaf! OP de donderdag trakteert Sandra ons (en alle andere gasten) op taart. Het is toch wel bijzonder dat we er weer zijn na 6 jaar en ze bedankt ons voor het idee om een boventerras te maken op de keuken. Op de laatste dag gaan opa en Benjamin samen naar de kapper en eten we heerlijk steur van de bbq in een visrestaurant. Vrijdagavond rijden Esaï en Carla zelf naar het vliegveld. Het was een geweldige week. Helaas gaan op de terugweg ook de vluchten weer verkeerd en komen ze via Wenen en Budapest eindelijk zaterdagavond thuis.

Wij rijden de zaterdagochtend weg en nemen hartelijk afscheid van Sandra en Marty. We rijden over de slechte M2 naar het zuiden richting Areni. Onderweg proeven we wijn bij Trilogy. We eindigen de dag op de andere camping van Armenië: Crossways. Niet zo fraai als 2Gs maar wel gezellig met vooral jongeren. Libanese Armeniërs draaien lekkere mziek en voor we het weten staan we op Instagram! De volgende dag besluiten we de oude weg naar Jermuk te proberen. iOverlander geeft aan dat op enkele plekken de weg geblokkeerd is met rotsblokken, maar dat blijkt niet meer zo te zijn. De Arpa-canyon is prachtig en de weg wordt steeds smaller. Halverwege bezoeken we het Gndevank klooster, waar 1 monnik aanwezig is. Verder wordt passeren en draaien inmogelijk dus we rijden door naar Jermuk. Beste spannend nog met 4×2 maar het lukt! We lunchen wat in Jermuk, een oude Sovjet-stijl achtig kuuroord, waar ook het mineraalwater vandaan komt. Bij de Gallery of waters komt water va verschillende temperaturen uit de muur. We rijden terug over de ‘nieuwe’ weg waarbij sommige reparaties nog afgemaakt moeten worden. Op sommige plekken hebben we mooi uitzicht op de oude weg in de diepte die we meester gemaakt hebben. De volgende twee nachten brengen we door op een heerlijk wildplek boven het Herher-reservoir aan de rivier onder de bomen. We zien, behalve en lieve hond, helemaal niemand. We lezen en luieren en ik boek een ticket voor mijn terugvlucht op 26 september vanuit Trabzon.’s Avonds daalt de temperatuur heerlijk en begint et zowaar te regenen. Dan houdt de dompelpomp er mee op en komt er geen water meer uit de kraan en douche! Om er bij te kunnen moet de hele garage leeg en dus besluiten we terug te rijden naar Sandra. De terugrit is geen straf want het landschap is prachtig. Joost haalt direct de garage leeg en we zien veel kalk in de pomp. Ontkalken dus! Ik gooi ook gelijk een fles cola door de wc en wasbak om de douchepomp te ontkalken. Gelukkig lukt het de volgende dag de pomp weer aan de gang te krijgen. Wel blijkt dat de aansluitingen op de watertank voor pomp en ontluchting zeker voor verbetering vatbaar zijn. Met kit lost Joost het probleem van lekkage op. Dat moeten we thuis anders laten maken! Twee avonden eten we gezellig met Sandra en Marty en horen nog veel meer verhalen over het ontstaan van hun onderneming. Ik ga nog een keer shoppen met Sandra. Ook spreken we weer diverse andere reizigers, dit keer veel motoren. Het is een fantastische plek! Mocht je een keer in Armenië belanden, dit is de ‘place to be’!

Morgen vertrekken we (weer) om nog een week in Armenië door te brengen. Daarna gaan we naar Georgië. Nu al zin in!

Veel liefs, Marijke

3 Reacties op “8. Armenië I: Een heerlijk intermezzo

1. Wat is het fantastisch om op deze manier mee te genieten van jullie avontuur! En zeker ook geïnspireerd te worden voor een vakantietrip naar die regio.

2. Geweldig weer om te lezen. Terugreis al geboekt 🥺. Veel plezier in Georgië 😘.

3. Gezellig en mooi: wat wil een mens nog meer? Een goede waterpomp :-). Nog veel plezier in Armenië en Georgië. Groeten Annemiek